Monday, February 11, 2013

Coca-cola kyckling

Lagar nu mat i Delft för två veckor till. Här har jag inte alla mina kokböcker, så det blir Youtube och tidningar som funkar som inspiration. Jag drog mig till minnes en episod ur Kinas mat som gick för några månader sen, där de kokade något, jag tror det var kyckling i coca-cola, det ville jag testa, så detta blev resultatet: 

Receptet kommer härifrån. En annan matblogg jag hittade medan jag letade runt som har en hel radda med recept kan du hitta här: appetite for china 

Jag hällde soja över 5 kycklingvingar och lät dem dra ett tag. Stekte dem sedan några minuter på varje sida, hällde  på ungefär en halv burk coca-cola och lät det sen koka i 20 minuter. Serverade det sen med lite gurka och ris. 

1 burk Coca-cola: 55 cents
Ris: 1.69 euro för 500 gram
1 gurka: 0.89 cents
Ett knippe salladslök: 1.49 euros
5 kycklingvingar: 1.69 euro

Middag för 2 för ca 5 euros. Det är riktigt billigt här med mat! I'm lovin' it^^


3 comments:

  1. aaa this is perfect and easy!!! But one question: Is it enough for 2 people? Hehehehe
    Cheers.... mvp

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. With rice it filled the two of us :)
      Or add a cucumber salad:

      1 cucumber, thinly sliced
      1-2 garlic cloves, chopped
      1 1/2 tablespoon of rice vinegar
      1 1/2 tablespoon of sugar
      some sesame oil for taste
      some salt
      Mix everything together!
      Cheers!!

      Delete